کتابهایی که ارزش خواندن دارند

:: گنجینه کتاب های من ::

کتابهایی که ارزش خواندن دارند

:: گنجینه کتاب های من ::

ماهی سیاه کوچولو

عنوان کتاب : ماهی سیاه کوچولو

نویسنده : صمد بهرنگی



 



" همه اش که نباید ترسید

راه که بیفتیم، 

                    ترسمان می ریزد!"


با جمله ای از کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته آقای صمد بهرنگی شروع کردم. درسته که این کتاب (به اصطلاح) برای کودکان نوشته شده است ولی خیلی از جملات در زندگی و انتخاب راه های درست در بزرگسالی به درد آدم می خوره.

البته علاوه بر اینکه باید دانست که شهرت این کتاب به خاطر متن زیبا و ساده اش هست، این شهرت به دلیل نویسنده تواناش، آقای صمد بهرنگی نیز هست. صمد بهرنگی، داستان‌نویس، محقق، مترجم، و شاعر چپ ایرانی بود که معروفترین اثرش همین کتاب هست. همچنین کتابهای دیگری چون افسانه محبت، پسرک لبو فروش، ... نیز از آثار ایشان می باشد.


" تکه جا ، هی بروی و برگردی تا پیر بشوی و دیگر هیچ؟!

                    یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا می شود زندگی کرد؟ "



به تمام عزیزانی که اهل کتاب و کتابخوانی هستند پیشنهاد می کنم حتما این کتاب نازک را بخوانند چون نه تنها وقتی نمی گیره بلکه بسیار به دیدگاه آدمی در زندگی کمک می کند.

صد سال تنهایی

عنوان کتاب: صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

ترجمه: کیومرث پارسایی


    

گابریل خوزه گارسیا مارکز، رمان نویس و روزنامه نگار کلمبیایی نویسنده کتاب صد سال تنهایی، یکی دیگر از نویسندگان مورد علاقه من هست که البته پیر شدم تا کتاب صد سال تنهایی اشو خواندم.

نویسنده در این کتاب به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا می پردازد که نسل اول آنها در دهکده ای بنام ماکوندو ساکن می شوند. طی مدت یک قرن (تنهایی) پنج نسل دیگر از بوئندیاها زندگی می کنند و حوادث گوناگونی برای افراد خانواده اتفاق میافتد.

یک جمله کتاب که همیشه یادمه:

اولین آنها را به درخت می بندند و آخرین آنها خوراک مورچه ها می شود.

این راز توسط آخرین نسل از نوشته ملکیادس که در نسل اول خانواده به عنوان دوست پدر خانواده وارد خانواده می شود کشف می شود. و دقیقا همین بلا هم سر آنها می آید.


کسانی که این کتابو خواندن می دانند، نزدیک وسط های کتاب آدم قاطی میکنه، اسم همه نسل قبلی ها میاد روی نسل بعدی ها. اونم چه اسم هایی. من این کتابو به چندین نفر پیشنهاد کردم ولی هیچکدام نتونستن کتابو تمام کنن. گفتن خیلی قاطی پاتیه!!


به هر حال به دلیل علاقه ای که به نوشته های گابریل گارسیا دارم به دوست داران کتاب توصیه میکنم این کتاب را بخونن. 


قلعه حیوانات

عنوان کتاب : قلعه حیوانات

نویسنده : جورج اورول

ترجمه : امیر امیرشاهی


کتاب بسیار زیبای Animal Farm که به قلعه حیوانات در جامعه امروزی ما رایج می باشد. رمان بسیار زیبایی، نوشته جورج اورول، داستان نویس، روزنامه نگار، منتقد وشاعر انگلیسی است.


    

داستان از اینجا شروع می شود که حیوانات یک مزرعه، شورش کرده و انسان ها از مزرعه بیرون می کنند و خودشان آنجا را تصاحب می کنند تا به اداره مزرعه بپردازند، ولی چه کسی قراره مزرعه را اداره کند؟ خوک ها !!


و بلاخره این حکومت جدید هم بعد از مدتی به یک حکومت ظالم بدل می شود.

در ابتدا برای ایجاد یک حکومت مثلا درست و متمایز قوانینی وضع می شود مثل:


  • هرآنکس روی دوپا راه می‌رود دشمن است.
  • هرآنکس چهارپای دارد ویا بال، دوست است.
  • حیوانات لباس نمی‌پوشند.
  • حیوانات درتخت نمی خوابند
  • حیوانات الکل نمی‌خورند
  • حیوانات همدیگر را نمی‌کشند.
  • همه حیوانات خلقتی یکسان دارند.

ولی بعدها کم کم خوک ها خودشان از بعضی قوانین سرپیچی می کنند و توطئه در لابلای حکومت جدید پدیدار می گردد. و قانونهای جدید:


"همه حیوانات باهم برابرند، ولی برخی ازآنها نسبت به دیگران برابرترند"


جورج ارول برای دو رمان سرشناس "قلعه حیوانات" و "هزار و نهصد و هشتاد و چهار" به شهرت فراوانی در کشورهای مختلف و همچنین ایران رسید.